Löydät keskeisimmät asiat myös Hirsikampuksen lukuvuosioppaasta.
Järjestyssäännöt 2023-2024
-
Järjestyssääntöjen tarkoitus edistää koulun sisäistä järjestystä, opiskelun esteetöntä sujumista sekä kouluyhteisön turvallisuutta ja viihtyisyyttä
-
Järjestyssääntöjen tarkoitus on myös informoida lainsäädännön ja järjestyssääntöjen velvoittavuudesta
-
Järjestyssäännöt ovat voimassa 07.00–17.00 koulun alueella sekä opetukseen liittyvillä matkoilla ja opetustilanteissa
Oppilaan oikeudet ja velvollisuudet
Oppilaiden yhdenvertaisuus ja tasa-arvo sekä muut oikeudet
-
Oppilaalla on sivistykselliset perus- ja ihmisoikeudet, kuten oikeus maksuttomaan perusopetukseen, oikeus yhdenvertaiseen ja tasa-arvoiseen kohteluun, oikeus henkilökohtaiseen vapauteen ja koskemattomuuteen sekä oikeus yksityiselämän suojaan
-
Erilaisten opiskelijoiden tasavertainen asema sekä sukupuolten välisen tasa-arvo sekä kielellisten, kulttuurillisten ja uskonnollisten vähemmistöjen oikeuksien toteutuminen
-
Korostetaan myös seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen huomioimista ja tasa-arvoista asemaa sekä kulttuurisesti moninaisen ilmapiirin ja kulttuurien välisen ymmärryksen edistämistä kouluyhteisössä
-
Oppilaalla on oikeus saada opetusta kaikkina koulun työpäivinä, oikeus turvalliseen opiskeluympäristöön sekä muihin lainsäädännössä määriteltyihin etuuksiin ja palveluihin
-
Kiusaamisen osalta oppilaiden suojaamiseksi väkivallalta, kiusaamiselta ja häirinnältä on laadittu suunnitelma
-
Koulussa on käytössä KiVa koulu –ohjelma
Oppilaan velvollisuudet
-
Oppivelvollisuusikäisen oppilaan velvollisuus on osallistua opetukseen, kunnes oppivelvollisuus on suoritettu tai hänelle on myönnetty lupa poissaoloon.
-
Oppilaalla on velvollisuus suorittaa tehtävänsä tunnollisesti ja käyttäytyä asiallisesti.
Turvallisuus, viihtyisyys ja opiskelun esteetön sujuminen
Hyvä käytös
-
Noudatan hyviä käytöstapoja ja otan toiset huomioon toiminnassani
-
En kiusaa muita. Kerron jollekin aikuiselle, jos tiedän tai näen jonkun kiusaavan tai joutuvan kiusatuksi
-
Edistän ja kunnioitan osaltani työ- ja opiskelurauhaa
-
Tervehdin kaikkia kohteliaasti
-
Noudatan hyviä ruokailutapoja
-
En syö tai juo oppituntien aikana
-
Energiajuomat eivät kuulu kouluun
-
Noudatan kopiointisäädöksiä eli merkitsen lähteet kuviin ja teksteihin
-
Pukeudun tarkoituksenmukaisesti ja hyvän tavan mukaisesti oma kulttuuri huomioiden. Päähinettä käytän vain ulkona ja sisällä kuljen sukkasillaan tai sisäkengillä
-
Saavun ajoissa oppitunneille
-
En julkaise toisesta henkilöstä otettua valokuvaa tai videota ilman tämän lupaa internetissä, sosiaalisessa mediassa tai muussa julkisessa paikassa
Oleskelu ja liikkuminen
-
Liikun sisätiloissa kävellen
-
Vietän välitunnit koululla sovittujen sääntöjen mukaan
-
En poistu koulun alueelta koulupäivän aikana ilman koulun aikuisen lupaa
-
Kuljen koulumatkat turvallisesti liikennesääntöjä noudattaen
Siisteydestä ja ympäristöstä huolehtiminen
Turvallisuus
-
Ilmoitan turvallisuuteen liittyvästä viasta tai puutteesta koulun henkilökuntaan kuuluvalle
-
En heitä lumipalloja/käpyjä/kiviä koulun alueella
-
Edistän käyttäytymiselläni koulumme turvallisuutta
Tietokoneen, matkapuhelinten ja muiden mobiililaitteiden käyttö
-
Käytän koulun tietokoneita, tablettitietokoneita ja muita mobiililaitteita, sekä omia laitteita henkilökunnan luvalla
-
Käytän opiskelussa tarvittavia välineitä ja laitteita opettajan antamien käyttö- ja turvallisuusohjeiden mukaan
Päihteet ja vaaralliset esineet
-
Kiellettyjen, vaarallisten tai omaisuuden vahingoittamiseen tarkoitettujen esineiden tai aineiden tuominen kouluun ja niiden käyttö on kiellettyä
-
Kiellettyjä aineita tai esineitä ovat:
-
tupakka ja tupakkatuotteet (sisältäen mm. nuuskan ja sähkötupakan).
-
huumausainelain tarkoittamat huumausaineet.
-
teräaseet (puukot, veitset yms. vastaavat esineet)
-
ampuma-aseet ja -panokset
-
voimakkaat laserosoittimet ja vastaavat esineet
Koulun oikeudet ojentamis- ja turvaamiskäytänteisiin
-
Oppilaan tekemään vahinkoon sovelletaan vahingonkorvauslakia (412/1974) Vahingosta ilmoitetaan aina huoltajalle
-
Koulun rehtorilla ja opettajalla on velvollisuus ilmoittaa tietoonsa tulleesta koulussa tai koulumatkalla tapahtuneesta häirinnästä, kiusaamisesta tai väkivallasta niihin syyllistyneen ja niiden kohteena olevan oppilaan huoltajalle tai muulle lailliselle edustajalle
-
Ojentamiskäytänteet
Kasvatuskeskustelu Hirsikampuksella
Yleiset lähtökohdat:
- Luokanvalvoja/ luokanopettaja vastaa kasvatuskeskustelujen seuraamisesta ja kirjaamisesta
- Kasvatuskeskustelut käsitetään oppilaan kokonaiskasvatuksena eli portaita edetään rikkeiden perusteella
- Rikkeen havainnut opettaja arvioi, milloin ilmoittaminen luokanvalvojalle aiheellista
Yksinkertaistettu kasvatuskeskustelu:
Rikkeen huomaaja toimittaa tiedon luokanvalvojalle, joka toimii seuraavan ohjeen mukaan:
1. Oppilas keskustelee sen opettajan kanssa, joka on rikkeen havainnut. Opettaja ilmoittaa keskustelusta luokanvalvojalle, joka kirjaa sen Wilmaan. Luokanvalvoja laittaa viestin huoltajille, jotka voivat lukea keskustelun ja kuitata sen luetuksi.
2. Rikkeen havainnut opettaja ilmoittaa rikkeestä luokanvalvojalle. Luokanvalvoja käyn kasvatuskeskustelun oppilaan kanssa. Keskustelun jälkeen oppilas soittaa vanhemmille opettajan kuunnellessa vieressä. Opettaja/ oppilas kirjaa kasvatuskeskustelun pääkohdat Wilma-lomakkeeseen ja sopimuksen käytöksen muutoksesta.
3. Rikkeen havainnut opettaja ilmoittaa rikkeestä luokanvalvojalle. Luokanvalvoja pitää kasvatuskeskustelun oppilaan kanssa.Opettaja /oppilas kirjaa Wilma-lomakkeeseen keskustelun pääkohdat. Keskustelun päätteeksi soitetaan vanhemmille, kuten aikaisemmissakin kohdissa.
Puhelinkeskustelun yhteydessä vanhemmille ilmoitetaan, että kyse on kolmannesta kasvatuskeskustelusta ja heidät tullaan kutsumaan koululle palaveriin mahdollisimman pian. Palaveri käydään tarvittaessa rehtorin tai apulaisrehtorin johdolla ja siihen osallistuvat oppilas, hänen vanhempansa ja luokanvalvoja/-opettaja. Palaverin sopimisesta vastaa luokanvalvoja/-opettaja
Mikäli tilanne toistuu edelleen, kun KAKE-portaat on käyty läpi, kirjoitetaan jälki-istunto, seuraavaksi kirjallinen varoitus jne.
Jälki-istunto
Jälki-istunnon toteuttamistavat ovat muuttuneet. Muun muassa kirjallisten ja suullisten tehtävien ja harjoitusten sekä muiden kasvatuksellisia tavoitteita tukevien esimerkiksi yhteisöllisyyttä ja osallisuutta edistävien tehtävien teettäminen on mahdollista. Edelleenkin voidaan oppilas myös velvoittaa istumaan hiljaa. Jälki-istunto järjestetään aina kouluajan ulkopuolella ja istunto kirjataan Wilman kurinpitolomakkeeseen sekä koulun rangaistuskirjaan.
Tai tarvittaessa järjestetään yksilökohtaisen oppilashuoltoryhmän palaverin, jolloin mukaan kutustaan terveydenhoitaja ja/ tai kuraattori
Keskusteltavat rikkomukset:
- koulun alueelta poistuminen
- jatkuva myöhästely (5 kpl)/ luvaton poissaolo oppitunneilta
- tupakointi
- toistuva oppituntien häirintä / koulutehtävien toistuva laiminlyönti
- epäasiallinen kielenkäyttö / käytös
- nahistelu
- luokasta poistaminen
- lunttaaminen
- muu sääntöjen rikkominen
Eivät kuulu kasvatuskeskustelun piiriin vaan ovat kurinpitotoimia ja selvittely etenee rehtorijohtoisesti
- tappelut
- väkivaltainen käytös
- varastaminen
- ilkivalta koulun irtaimistoa taikka toisten omaisuutta kohtaan
- teräaseen tai tulentekovälineiden tuominen kouluun
- muut törkeät rikkeet
Kiusaamiseen puuttuminen
Oppilas- ja opiskeluhuolto
Yhteisöllinen oppilashuolto
- Koulukohtainen opiskeluhuoltoryhmä kokoontuu Hirsikampuksella neljä kertaa lukuvuoden aikana
- Kokouksen muistiot ovat luettavissa Hirsikampuksen verkkosivuilla. Muistion ilmestymisetä laitetaan tiedote Wilmaan.
- Ryhmän tehtävänä on kehittää ja suunnitella Hirsikampuksen kokonaisvaltaista hyvinvointia
Koulukohtaisen oppilas- ja opiskeluhuoltoryhmän kokoonpano:
Huoltajat ja oppilaat:
Vanhempaintoimikunnan edustaja:
Lukion oppilaskunnan edustaja:
Perusopetuksen oppilaskunnan edustaja:
Opiskeluhuoltotyöhön osallistuvat ammattilaiset:
- Puheenjohtaja apulaisrehtori Simo Silander
- valmistelijana erityisopettaja/ eo-koordinaattori Sari Poropudas
- kuraattorit Suvi Kipinä ja Jonna-Mari Heikura
- terveydenhoitajat Elina Tiirola ja Sari Nieminen
- Kiva- opettajat
- opinto-ohjaaja
- lukion opinto-ohjaaja Kaisa Liikanen
- AP/IP- vastaava ohjaaja Päivi Pudas
- AP/IP - koordinaattori Rosa Riepula ja Pirjo Suvanne
- Opiskelija – ja oppilaskunnan ohjaavat opettajat
- Tukioppilaita ohjaava opettaja
- Lukion oppilaskuntaa ohjaava opettaja
Koulun muut ammattilaiset:
Vahtimestari Jenni Juntti, ruokahuollon päällikkö Hanna Lammi
Koulun ulkopuoliset yhteistyökumppanit:
etsivänuorisotyöntekijä Juha Mertala tai Miika Raiskio
nuorisotyöntekijä Marita Hankila
seurakunta Tiina Inkeroinen
Yksilökohtainen oppilashuolto
- Yksilökohtaisen oppilashuollon palaverit pidetään aina huoltajan ja oppilaan suostumuksella.
- Ensimmäisessä palaverissa otetaan kirjallinen suostumus asian käsittelyyn.
- Palaverin kokoonpano muodostuu käsiteltävän aiheen mukaan.
- Palaverin muistio kirjataan Wilmaan, jossa myös määritellään asiakirjalle lukuoikeudet.
- Kokouksessa päätetään myös, mitä asioita kokouksesta voidaan kertoa ulkopuolisille.
Asiaan liittyvää tarkempaa infoa voi kysyä erityisopettajilta ja erityisopetuksen koordinaattorilta.
Oppimisen tuki
Oppimisen tukeen tai oppilashuoltoon liittyvissä asioissa ollaan aina ensisijaisesti yhteydessä luokan oppimisen tuesta vastaavaan erityisopettajaan. Oppilashuoltoon liittyvissä asioissa on oppilashuollon henkilöstö (kuraattorit ja terveydenhoitajat) asiantuntijoita, joihin voi olla matalalla kynnyksellä yhteydessä.
Wilman tuki-lehdellä on oppilaan opetuksen järjestämisen liittyvät asiat kirjattu pedagogisiin asiakirjoihin. Kaikilla oppilasta opettavilla opettajilla on lukuoikeusoikeus asiakirjoihin.
Erityisopettajat
- Liisa Kytölä alaluokat
- Kati Raappana yläluokat
Alakoulun pienryhmät
1.-2.-luokkien pienryhmä -> pienluokka A Elisa Mild (alkaen 1.10)
3.-4.-luokkien pienryhmä -> pienluokka B Anu Keskitalo
5.-6.-luokkien pienryhmä -> pienluokka C Karoliina Hannula
Pienluokka D -> Salme Pesonen
Yläkoulun pienryhmät
Pienryhmä 7-9 A - > Elisa Pietarila
Pienryhmä 7-9 B -> Sari Poropudas
Jopo -> Ville Eroma
Poissaoloihin puuttuminen
Perusopetuslain 35 §:n mukaan oppilaan tulee osallistua perusopetukseen, jollei hänelle ole erityisestä syystä tilapäisesti myönnetty vapautusta.
Vanhempien velvollisuus on huolehtia siitä, että lapsi käy säännöllisesti koulua, ellei oppivelvollisuutta suoriteta muulla tavalla.
Luokanopettaja/luokanvalvoja seuraa oppilaiden poissaoloja ja on velvollinen puuttumaan epäselviin ja luvattomiin poissaoloihin varhaisessa vaiheessa.
Sairastuminen kesken koulupäivän
Jos oppilas sairastuu työpäivän aikana, kotiin lähtemiseen on kysyttävä lupa luokanopettajalta, luokanvalvojalta, aineenopettajalta, terveydenhoitajalta tai rehtorilta.
Lomamatka
- huoltaja anoo kirjallisesti vapautusta koulunkäynnistä, jos poissaolo on yli kolme päivää
- Lomake löytyy Pudasjärven kaupungin sivuilta
- luokanopettaja/ luokanvalvoja myöntää 1-3 päivää, rehtori yli kolme päivää
- huoltajan kanssa sovitaan, miten oppilas huolehtii kouluun liittyvät asiat poissaolon ajalta
Sairaus
- huoltaja ilmoittaa poissaolosta kouluun ensimmäisen poissaolopäivän aamupäivän aikana Wilman kautta, soittamalla tai tekstiviestillä
- oppilas huolehtii sairauden aikana mahdollisuuksien mukaan koulutehtävistään
- jos oppilaalla on 30 tuntia lukukauden aikana sairauspoissaoloa luokanopettaja/luokanvalvoja keskustelee oppilaan koulutilanteesta ja kirjaa keskustelun Wilman tukilehdelle: ” Tehostettu yhteistyö huoltajan kanssa” ja ohjaa tarvittaessa terveydenhoitajalle
Epäselvät sairauspoissaolot
- oppilas on poikkeuksellisen paljon sairaana, sairauspoissaoloja lähes joka viikko tai tiettyinä päivinä/oppitunteina
- luokanopettaja/luokanvalvoja keskustelee oppilaan ja huoltajan kanssa viimeistään, kun poissaoloja yli 30 lukukauden aikana tuntia ja kirjaa keskustelun Wilmaan: ”Tehostettu yhteistyö huoltajan kanssa”
- oppilas ohjataan terveydenhoitajalle/lääkärille, josta kerrotaan palaute opettajalle
- oppilas ohjataan tarvittaessa kuraattorille
Luvattomat poissaolot ja huolipoissaolot
- Jos on syytä epäillä, että vanhemmat antavat lapsensa olla poissa koulusta ilman lupaa, tulee tilanteeseen puuttua välittömästi tai jos oppilaalla on yksittäisiä selittämättömiä poissaoloja
- Jos kouluun ei tule ilmoitusta ensimmäisen poissaolopäivän aikana, niin opettaja on yhteydessä huoltajaan mahdollisimman pian
- Kun oppilaalla on 30 tuntia huolipoissaoloa, niin luokanvalvoja kutsuu koolle monialaisen asiantuntijaryhmän yhteistyössä huoltajan kanssa (mukana terveydenhoitaja ja / tai kuraattori tai muu yhteistyötaho)
- Huoltajalta ja/ tai oppilaalta pyydetään kirjallinen suostumus palaveriin, jos kokoukseen pyydetään ulkopuolisia henkilöitä.
- Palaveriin voidaan tehdä tarvittaessa kirjallinen selvitys oppilaan koulutilanteesta
- Jos poissaolot vaikuttavat pedagogisiin järjestelyihin, niin opetuksen järjestäjällä on vastuu opetusjärjestelyistä. Näihin ei tarvitse huoltajien suostumusta, mutta ne pyritään kuitenkin aina tekemään huoltajan kanssa yhteistyössä.
- Pedagogista järjestelyt voidaan kirjata tarvittaessa Wilmassa oppimissuunnitelmaa
Poissaolojen merkitseminen:
- Opettaja merkitsee Wilmaan oppilaiden myöhästymiset ja poissaolot heti tunnin alussa tai viimeistään samana päivänä.
- Terveydenhoitaja ja kuraattori merkitsevät oppilaiden käynnit Wilmaan
Poissaolojen seuranta:
- Luokanvalvoja seuraa päivittäin oppilaiden poissaoloja ja huolehtii, että poissaolot selvitetään heti Wilmassa. Jos huoltaja ei selvitä poissaoloa Wilmassa, niin opettaja ottaa yhteyttä huoltajaan puhelimella.
- Luokanopettajille ja luokanvalvojoille laitetaan muistutus tarkistaa oman luokan tilanne huolipoissaolojen suhteen ennen syyslomaa, ennen joululomaa, ennen talvilomaa ja toukokuun alussa. Tieto saatetaan koulukohtaisen oppilashuoltoryhmän tietoon.
Muita jatkotoimenpiteitä:
Jos näistä toimenpiteistä ei ole apua, ja on riittävä näyttöä, huoltajien laiminlyönnistä valvoa oppivelvollisuuden täyttämistä asiasta ilmoitetaan myös opetus-ja sivistysjohtajalle. Asia siirtyy tarvittaessa viranomaislautakunnan käsittelyyn. Asiasta tulee tieto koululle ja sosiaalihuoltoon, jos asiasta tehdään päätös.
Perusopetuslain 45 §:n mukaan, jos oppilaan huoltaja laiminlyö velvollisuutensa valvoa oppivelvollisuuden täyttämistä, hänet on tuomittava oppivelvollisen valvonnan laiminlyönnistä sakkoon. Koulun rehtori voi tehdä asiasta rikosilmoituksen.
Ruokailuaikataulu 2023-2024
|
klo
|
Pieni ruokala
|
Iso ruokala
|
10.10
|
0A, 0B ja VALO
|
4AB + 3AB |
10.25
|
1AB
|
5ABC |
10.35
|
2ABC
|
6ABC
|
11.00
|
|
|
11.05
|
|
Yläluokkien liikuntaan menevät oppilaat
|
11.10
|
|
|
11.30
|
8AB
|
8CDE
|
11.45
|
7AB
|
7CDE Lukio
|
12.00
|
9AB
|
9CDE
|
Pienryhmät ruokailevat sopivaksi katsomallaan ajalla.
Offentligt, till lärare, till studerande, till personalen och till vårdnadshavare