Tiedotteesta löytyvät järjestyssäännöt, kasvatuskeskustelun sekä kiusaamiseen puuttumisen periaatteet, tietoa oppilas- ja opiskeluhuollosta sekä oppimisen tuesta, poissaolokäytänteet sekä ruokailuaikataulut.
Löydät keskeisimmät asiat myös Hirsikampuksen lukuvuosioppaasta.
Järjestyssääntöjen tarkoitus edistää koulun sisäistä järjestystä, opiskelun esteetöntä sujumista sekä kouluyhteisön turvallisuutta ja viihtyisyyttä
Järjestyssääntöjen tarkoitus on myös informoida lainsäädännön ja järjestyssääntöjen velvoittavuudesta
Järjestyssäännöt ovat voimassa 07.00–17.00 koulun alueella sekä opetukseen liittyvillä matkoilla ja opetustilanteissa
Koulun sisätiloissa ja ympäristössä on kameravalvonta, jonka tallenteita voidaan hyödyntää omaisuusvahinko- tai kiusaamistilanteiden selvittelyssä rehtorien ja tallenteiden ylläpitäjän toimesta.
Oppilaiden yhdenvertaisuus ja tasa-arvo sekä muut oikeudet
Oppilaalla on sivistykselliset perus- ja ihmisoikeudet, kuten oikeus maksuttomaan perusopetukseen, oikeus yhdenvertaiseen ja tasa-arvoiseen kohteluun, oikeus henkilökohtaiseen vapauteen ja koskemattomuuteen sekä oikeus yksityiselämän suojaan
Erilaisten opiskelijoiden tasavertainen asema sekä sukupuolten välisen tasa-arvo sekä kielellisten, kulttuurillisten ja uskonnollisten vähemmistöjen oikeuksien toteutuminen
Korostetaan myös seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen huomioimista ja tasa-arvoista asemaa sekä kulttuurisesti moninaisen ilmapiirin ja kulttuurien välisen ymmärryksen edistämistä kouluyhteisössä
Oppilaalla on oikeus saada opetusta kaikkina koulun työpäivinä, oikeus turvalliseen opiskeluympäristöön sekä muihin lainsäädännössä määriteltyihin etuuksiin ja palveluihin
Kiusaamisen osalta oppilaiden suojaamiseksi väkivallalta, kiusaamiselta ja häirinnältä on laadittu suunnitelma
Koulussa on käytössä KiVa koulu –ohjelma
Oppilaan velvollisuudet
Oppivelvollisuusikäisen oppilaan velvollisuus on osallistua opetukseen, kunnes oppivelvollisuus on suoritettu tai hänelle on myönnetty lupa poissaoloon.
Oppilaalla on velvollisuus suorittaa tehtävänsä tunnollisesti ja käyttäytyä asiallisesti.
Hyvä käytös
Noudatan hyviä käytöstapoja ja otan toiset huomioon toiminnassani
En kiusaa muita. Kerron jollekin aikuiselle, jos tiedän tai näen jonkun kiusaavan tai joutuvan kiusatuksi
Edistän ja kunnioitan osaltani työ- ja opiskelurauhaa
Tervehdin kaikkia kohteliaasti
Noudatan hyviä ruokailutapoja
En syö tai juo oppituntien aikana
Energiajuomat eivät kuulu kouluun
Noudatan kopiointisäädöksiä eli merkitsen lähteet kuviin ja teksteihin
Pukeudun tarkoituksenmukaisesti ja hyvän tavan mukaisesti oma kulttuuri huomioiden. Päähinettä käytän vain ulkona ja sisällä kuljen sukkasillaan tai sisäkengillä
Saavun ajoissa oppitunneille
En julkaise toisesta henkilöstä otettua valokuvaa tai videota ilman tämän lupaa internetissä, sosiaalisessa mediassa tai muussa julkisessa paikassa
Oleskelu ja liikkuminen
Liikun sisätiloissa kävellen
Vietän välitunnit koululla sovittujen sääntöjen mukaan
En poistu koulun alueelta koulupäivän aikana ilman koulun aikuisen lupaa
Kuljen koulumatkat turvallisesti liikennesääntöjä noudattaen
Säilytän kulkuvälinettäni koulupäivän ajan sille kuuluvalle paikalle, enkä käytä sitä luvatta koulupäivän aikana
Siisteydestä ja ympäristöstä huolehtiminen
Pidän hyvää huolta koulun omaisuudesta, oppimateriaaleista ja omista tavaroistani sekä kunnioitan toisten omaisuutta
En roskaa ja siivoan jälkeni
Olen velvollinen korvaamaan aiheuttamani vahingon sekä likaamani ja epäjärjestykseen saattamani koulun omaisuuden puhdistamisen tai järjestämisen
Turvallisuus
Ilmoitan turvallisuuteen liittyvästä viasta tai puutteesta koulun henkilökuntaan kuuluvalle
En heitä lumipalloja/käpyjä/kiviä koulun alueella
Edistän käyttäytymiselläni koulumme turvallisuutta
Tietokoneen, matkapuhelinten ja muiden mobiililaitteiden käyttö
Käytän koulun tietokoneita, tablettitietokoneita ja muita mobiililaitteita, sekä omia laitteita henkilökunnan luvalla
Käytän opiskelussa tarvittavia välineitä ja laitteita opettajan antamien käyttö- ja turvallisuusohjeiden mukaan
Päihteet ja vaaralliset esineet
Kiellettyjen, vaarallisten tai omaisuuden vahingoittamiseen tarkoitettujen esineiden tai aineiden tuominen kouluun ja niiden käyttö on kiellettyä
Kiellettyjä aineita tai esineitä ovat:
alkoholi
tupakka ja tupakkatuotteet (sisältäen mm. nuuskan ja sähkötupakan).
huumausainelain tarkoittamat huumausaineet.
teräaseet (puukot, veitset yms. vastaavat esineet)
ampuma-aseet ja -panokset
voimakkaat laserosoittimet ja vastaavat esineet
Opettajalla ja rehtorilla on oikeus tarkastaa opiskelijan tavarat.
Opettaja tai rehtori voi ottaa häiritsevät tai vaaralliset esineet tai aineet tarvittaessa haltuunsa. (Perusopetuslaki 21§)
Oppilaan tekemään vahinkoon sovelletaan vahingonkorvauslakia (412/1974) Vahingosta ilmoitetaan aina huoltajalle
Koulun rehtorilla ja opettajalla on velvollisuus ilmoittaa tietoonsa tulleesta koulussa tai koulumatkalla tapahtuneesta häirinnästä, kiusaamisesta tai väkivallasta niihin syyllistyneen ja niiden kohteena olevan oppilaan huoltajalle tai muulle lailliselle edustajalle
Ojentamiskäytänteet
kasvatuskeskustelu (Perusopetuslaki 35a§)
jälki-istunto
kirjallinen varoitus
määräaikainen erottaminen
Yleiset lähtökohdat:
Yksinkertaistettu kasvatuskeskustelu:
Rikkeen huomaaja toimittaa tiedon luokanvalvojalle, joka toimii seuraavan ohjeen mukaan:
1. Oppilas keskustelee sen opettajan kanssa, joka on rikkeen havainnut. Opettaja ilmoittaa keskustelusta luokanvalvojalle, joka kirjaa sen Wilmaan. Luokanvalvoja laittaa viestin huoltajille, jotka voivat lukea keskustelun ja kuitata sen luetuksi.
2. Rikkeen havainnut opettaja ilmoittaa rikkeestä luokanvalvojalle. Luokanvalvoja käyn kasvatuskeskustelun oppilaan kanssa. Keskustelun jälkeen oppilas soittaa vanhemmille opettajan kuunnellessa vieressä. Opettaja/ oppilas kirjaa kasvatuskeskustelun pääkohdat Wilma-lomakkeeseen ja sopimuksen käytöksen muutoksesta.
3. Rikkeen havainnut opettaja ilmoittaa rikkeestä luokanvalvojalle. Luokanvalvoja pitää kasvatuskeskustelun oppilaan kanssa.Opettaja /oppilas kirjaa Wilma-lomakkeeseen keskustelun pääkohdat. Keskustelun päätteeksi soitetaan vanhemmille, kuten aikaisemmissakin kohdissa.
Puhelinkeskustelun yhteydessä vanhemmille ilmoitetaan, että kyse on kolmannesta kasvatuskeskustelusta ja heidät tullaan kutsumaan koululle palaveriin mahdollisimman pian. Palaveri käydään tarvittaessa rehtorin tai apulaisrehtorin johdolla ja siihen osallistuvat oppilas, hänen vanhempansa ja luokanvalvoja/-opettaja. Palaverin sopimisesta vastaa luokanvalvoja/-opettaja
Mikäli tilanne toistuu edelleen, kun KAKE-portaat on käyty läpi, kirjoitetaan jälki-istunto, seuraavaksi kirjallinen varoitus jne.
Jälki-istunto
Jälki-istunnon toteuttamistavat ovat muuttuneet. Muun muassa kirjallisten ja suullisten tehtävien ja harjoitusten sekä muiden kasvatuksellisia tavoitteita tukevien esimerkiksi yhteisöllisyyttä ja osallisuutta edistävien tehtävien teettäminen on mahdollista. Edelleenkin voidaan oppilas myös velvoittaa istumaan hiljaa. Jälki-istunto järjestetään aina kouluajan ulkopuolella ja istunto kirjataan Wilman kurinpitolomakkeeseen sekä koulun rangaistuskirjaan.
Tai tarvittaessa järjestetään yksilökohtaisen oppilashuoltoryhmän palaverin, jolloin mukaan kutustaan terveydenhoitaja ja/ tai kuraattori
Keskusteltavat rikkomukset:
Eivät kuulu kasvatuskeskustelun piiriin vaan ovat kurinpitotoimia ja selvittely etenee rehtorijohtoisesti
Yhteisöllinen oppilashuolto
Koulukohtaisen oppilas- ja opiskeluhuoltoryhmän kokoonpano:
Huoltajat ja oppilaat:
Vanhempaintoimikunnan edustaja:
Lukion oppilaskunnan edustaja:
Perusopetuksen oppilaskunnan edustaja:
Opiskeluhuoltotyöhön osallistuvat ammattilaiset:
Koulun muut ammattilaiset:
Vahtimestari Jenni Juntti, ruokahuollon päällikkö Hanna Lammi
Koulun ulkopuoliset yhteistyökumppanit:
etsivänuorisotyöntekijä Juha Mertala tai Miika Raiskio
nuorisotyöntekijä Marita Hankila
seurakunta Tiina Inkeroinen
Yksilökohtainen oppilashuolto
Asiaan liittyvää tarkempaa infoa voi kysyä erityisopettajilta ja erityisopetuksen koordinaattorilta.
Oppimisen tukeen tai oppilashuoltoon liittyvissä asioissa ollaan aina ensisijaisesti yhteydessä luokan oppimisen tuesta vastaavaan erityisopettajaan. Oppilashuoltoon liittyvissä asioissa on oppilashuollon henkilöstö (kuraattorit ja terveydenhoitajat) asiantuntijoita, joihin voi olla matalalla kynnyksellä yhteydessä.
Wilman tuki-lehdellä on oppilaan opetuksen järjestämisen liittyvät asiat kirjattu pedagogisiin asiakirjoihin. Kaikilla oppilasta opettavilla opettajilla on lukuoikeusoikeus asiakirjoihin.
Erityisopettajat
Alakoulun pienryhmät
1.-2.-luokkien pienryhmä -> pienluokka A Elisa Mild (alkaen 1.10)
3.-4.-luokkien pienryhmä -> pienluokka B Anu Keskitalo
5.-6.-luokkien pienryhmä -> pienluokka C Karoliina Hannula
Pienluokka D -> Salme Pesonen
Yläkoulun pienryhmät
Pienryhmä 7-9 A - > Elisa Pietarila
Pienryhmä 7-9 B -> Sari Poropudas
Jopo -> Ville Eroma
Perusopetuslain 35 §:n mukaan oppilaan tulee osallistua perusopetukseen, jollei hänelle ole erityisestä syystä tilapäisesti myönnetty vapautusta.
Vanhempien velvollisuus on huolehtia siitä, että lapsi käy säännöllisesti koulua, ellei oppivelvollisuutta suoriteta muulla tavalla.
Luokanopettaja/luokanvalvoja seuraa oppilaiden poissaoloja ja on velvollinen puuttumaan epäselviin ja luvattomiin poissaoloihin varhaisessa vaiheessa.
Sairastuminen kesken koulupäivän
Jos oppilas sairastuu työpäivän aikana, kotiin lähtemiseen on kysyttävä lupa luokanopettajalta, luokanvalvojalta, aineenopettajalta, terveydenhoitajalta tai rehtorilta.
Lomamatka
Sairaus
Epäselvät sairauspoissaolot
Luvattomat poissaolot ja huolipoissaolot
Poissaolojen merkitseminen:
Poissaolojen seuranta:
Muita jatkotoimenpiteitä:
Jos näistä toimenpiteistä ei ole apua, ja on riittävä näyttöä, huoltajien laiminlyönnistä valvoa oppivelvollisuuden täyttämistä asiasta ilmoitetaan myös opetus-ja sivistysjohtajalle. Asia siirtyy tarvittaessa viranomaislautakunnan käsittelyyn. Asiasta tulee tieto koululle ja sosiaalihuoltoon, jos asiasta tehdään päätös.
Perusopetuslain 45 §:n mukaan, jos oppilaan huoltaja laiminlyö velvollisuutensa valvoa oppivelvollisuuden täyttämistä, hänet on tuomittava oppivelvollisen valvonnan laiminlyönnistä sakkoon. Koulun rehtori voi tehdä asiasta rikosilmoituksen.
Ruokailuaikataulu 2023-2024 |
klo |
Pieni ruokala |
Iso ruokala |
---|---|---|
10.10 |
0A, 0B ja VALO |
4AB + 3AB |
10.25 |
1AB |
5ABC |
10.35 |
2ABC |
6ABC |
11.00 |
|
|
11.05 |
|
Yläluokkien liikuntaan menevät oppilaat |
11.10 |
|
|
11.30 |
8AB |
8CDE |
11.45 |
7AB |
7CDE Lukio |
12.00
|
9AB |
9CDE |
Pienryhmät ruokailevat sopivaksi katsomallaan ajalla.