POISSAOLOKÄYTÄNTEET 1.8.2023 ALKAEN ( Käyttöönottaminen 1.9.2023)
Perusopetuslain 35 §:n mukaan oppilaan tulee osallistua perusopetukseen, jollei hänelle ole erityisestä syystä tilapäisesti myönnetty vapautusta. Vanhempien velvollisuus on huolehtia siitä, että lapsi käy säännöllisesti koulua, ellei oppivelvollisuutta suoriteta muulla tavalla.
Sairastuminen kesken koulupäivän
Jos oppilas sairastuu koulupäivän aikana, kotiin lähtemiseen on kysyttävä lupa luokanopettajalta, luokanvalvojalta, aineenopettajalta, terveydenhoitajalta tai rehtorilta.
Lomamatka tai muu poissaolo koulusta
- Huoltaja anoo Wilman kautta ennakkoon vapautusta koulunkäynnistä.
- Luokanopettaja/ luokanvalvoja myöntää 1-3 päivää ja rehtori yli kolme päivää kestävän poissaolon.
- Huoltajan ja opettajien kanssa sovitaan, miten oppilas huolehtii kouluun liittyvät asiat poissaolon ajalta.
Toimenpiteitä poissaolojen ehkäisemiseksi ja säännöllisen koulunkäynnin tukemiseksi
Tavoitteena on tukea oppilaan koulunkäyntiä ja havaita varhaisia merkkejä säännöllisen koulunkäynnin haasteista.
- Oppilaiden myöhästymistä oppitunnilta seurataan tehostetusti. Oppitunninpitäjä kirjaa myöhästymisen Wilmaan oppitunnin alussa. Jos oppilas myöhästyy 15 minuuttia oppitunnilta, se kirjataan selittämättömäksi poissaoloksi. Opettaja merkitsee tiedoksi minuuttimäärän, jonka oppilas myöhästyi oppitunnilta.
- Jokainen poissaolo oppitunnilta selvitetään luokanvalvojalle/ luokanopettajalle päivän aikana.
- Jos oppilaalla on huolipoissaoloja viikossa noin 1-4 oppituntia, lv/luo keskustelee oppilaan kanssa ja on tarvittaessa yhteydessä myös huoltajaan.
- Jos oppilaalla on huolipoissaoloja viikossa yli neljä tuntia, lv/ luo on yhteydessä huoltajaan ja keskustelee oppilaan ja huoltajan kanssa poissaolojen syistä.
- Tarvittaessa voidaan olla yhteydessä oppilashuoltohenkilöstöön.
Oppilashuollollisia toimenpiteitä koulunkäynnin tukemiseksi
Tavoitteena on tukea esimerkiksi oppilasta, jolla koulunkäyntiin liittyy ahdistusta, oppilaalla on paljon poissaolopyyntöjä ja oppilaalla on toistuvaa hankaluutta lähteä kouluun.
- Opettaja seuraa oppilaan poissaoloja ja niiden syitä tehostetusti ja on tarvittaessa yhteydessä opiskeluhuoltohenkilöstöön.
- Jos oppilaalla on huolipoissaoloja +/- 30 oppituntia kutsutaan koolle yksilökohtainen opiskeluhuoltopalaveri yhteistyössä huoltajan ja opiskeluhuoltohenkilöstön kanssa.
- Tukitoimena voidaan tehdä sosiaalihuoltolain mukainen yhteydenottopyyntö tai lastensuojeluilmoitus.
- Palaverissa sovitaan aina seurantapalaveri, opiskeluhuollon tukitoimet ja tarvittaessa oppimiseen liittyvät tukitoimet.
- Jos huolipoissaolot jatkuvat tukitoimista huolimatta ja huolipoissaoloja kertyy +/-30 - 50 kutsutaan koolle opiskeluhuoltopalaveri yhteistyössä huoltajan ja opiskeluhuoltohenkilöstön kanssa.
- Tukitoimena tehdään sosiaalihuoltolain mukainen yhteydenottopyyntö tai lastensuojeluilmoitus.
- Säännölliset oppilashuoltopalaverit käynnistyvät koulunkäynnin tueksi. Palavereissa arvioidaan oppilashuollon ja oppimisen tuen riittävyyttä.
Vahva oppilashuollollinen tuki, kun oppilaalla poissaolot jatkuvat
Tavoitteena on tukea esimerkiksi oppilasta, jolla on runsaasti poissaoloja tai hän on satunnaisesti pois koulusta osa- tai kokopäiväisesti tai hänellä kouluakäymättömyyttä.
- Kun oppilaalla on huolipoissaoloja +/- 70 oppituntia, hän on vahvan oppilashuollon tuen piirissä.
- Oppilashuoltopalaverit jatkuvat tehostetusti ja tarvittaessa moniammatillinen yhteistyö lisääntyy yhteistyössä oppilaan ja huoltajan kanssa.
- Oppimisen tuki järjestetään yhteistyössä erityisopettajan/ erityisluokanopettajan kanssa.
- Tukitoimena tehdään sosiaalihuoltolain mukainen yhteydenottopyyntö tai lastensuojeluilmoitus.
- Oppilashuoltopalaverit jatkuvat säännöllisesti.
Julkisesti, opettajille, opiskelijoille, henkilökunnalle, huoltajille ja johtokunnalle